Alles wat je moet weten over folders afdrukken

Het maakt eigenlijk niet uit of je particulier of als bedrijf een folder wilt hebben, want je bereikt er eigenlijk altijd wel iets mee. Een folder is drukwerk dat bestaat uit één blad dat een of meer malen gevouwen is of bestaat uit meerdere bladen welke eenmaal zijn gevouwen. Mensen kunnen folders en flyers nog wel eens met elkaar verwarren, want een flyer bestaat vaak uit 1 ongevouwen blad en een folder kan meerdere kanten hebben, omdat je hem op een bepaalde manier vouwt.

Het doel van een folder

Het doel van een flyer is mensen/klanten nieuwsgierig maken en ervoor zorgen dat je als bedrijf of particulier weet op te vallen. Met een folder wil je proberen onder de aandacht te komen en een folder is dan een soort uithangbord. Daarnaast wil je met een folder de aandacht vast houden. Dit kan je doen door interessant taalgebruik te hanteren zodat de lezers blijven lezen of überhaupt gaan lezen.

Wat moet er in een folder staan?

Ten eerste kies je natuurlijk een knallende kop. Laat je bedrijf van het papier knallen. Kies er bijvoorbeeld voor om je logo op een originele manier neer te zetten in je ontwerp. Uiteindelijk kijken mensen ook veel naar beelden, dus zorg voor een beeld dat eruit spat of opvalt en het belangrijkste is een beeld dat jouw verhaal vertelt. Gebruik daarom ook zoveel mogelijk eigen gemaakte beelden. Wat er ook op je folder uiteindelijk komt, denk altijd binnen een bepaalde huisstijl! Bepaalde lettertypes die je op ontwerpen gebruikt of bepaalde kleuren en manieren van positionering. Door beelden laat je al een heleboel zien, maar toch is tekst ook erg belangrijk, want laten we eerlijk zijn als je niet zoveel te vertellen hebt dan was een flyer beter geweest, want dat is vaak voor een kort bericht. Er is genoeg ruimte dus gebruik die ook. Zorg er wel voor dat je niet mega lange teksten gaat neerzetten, maar hak je tekst op in korte, overzichtelijke kopjes. Als je te veel of te grote teksten gaat neerzetten dan blijven mensen er niet bij met hun aandacht. Blijf denken in de gedachte van een lezen, welke vragen zou een lezer kunnen hebben en zorg dat je de belangrijkste vragen erin hebt beantwoord. Vergeet daarnaast niet je contactgegevens zodat mensen je kunnen bereiken. Daarna kies je voor een vouwwijze en formaat doe dat ook in die volgorde. Uiteindelijk als laatste kies je voor de afwerking, welk materiaal, mat of glans en ga zo maar door.

Drukbedrijf

Uiteindelijk ga je natuurlijk kijken bij welk drukbedrijf je de folders wilt afdrukken. Een drukbedrijf in Drenthe kan heel anders zijn dan in Groningen. Dit is ook een goeie reden om veel research te doen naar het drukbedrijf. Kortom, genoeg dat komt kijken als het gaat om folders afdrukken.